نقد و شبه نقد تاملی در مواضع منتقدین در نقد آثار معماری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران
- نویسنده حمیدرضا خویی
- استاد راهنما سیمون آیوازیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1379
چکیده
چنانکه از عنوان رساله (نقد و شبه نقد-تاملی در موضع منتقدین در نقد آثار معماری) برمی آید، هدف اصلی رساله تحقیق و مطالعه در باب نقد آثار معماری به نیت نیل به آداب درست نقد می باشد. به این منظور، در مسیر تحقیق، ابتدا مجموعه ای از متون و ادبیات نظری معماری مورد بررسی قرار می گیرد. متون و منابعی که به ماجرای نقد آثار معماری، توجه کرده اند. با این کار، چشم انداز روشنی از انواع نقد آثار معماری، پیش چشم قرار می گیرد. همچنین بر پایه منابع یادشده، این حقیقت مهم آشکار می شود که امر اساسی در نقد معماری، همانا موضع منتقد (به معنای وضع و مقام و موقعی که منتقد در آن خانه می کند و از آن منظر به اثر معماری نظر می کند) است . پس از شرح این مفهوم، رساله به کالبدشکافی و تحلیل دوازده مقاله و متن نقادانه می پردازد و به این ترتیب اهمیت موضع منتقد در کار نقد آثار معماری، به وضوح فهمیده می شود. با فهم اهمیت موضع ها در امر نقد، مجال مقایسه و تطبیق انواع نقد، فراهم می شود. در این مرحله، مواضع گوناگون به دو دسته کلی بیرونی و درونی تقسیم شده، شعب مختلف نقد معماری، نظم تازه ای می یابند. سرانجام با بررسی این دو دسته موضع، تحقیق در این نقطه و نتیجه خاتمه می یابد که: نقد اثر معماری (از آن حیث که اثر معماری است )، می باید بر تامل در اثر و تدقیق در خود آن استوار شود، به جای آنکه بر علوم و معارف بیرونی معماری تکیه کند. در تفصیل مطلب بالا باید افزود که موضع مختار این رساله، به معنای قطع نظر و انصراف از آن نقد هنری است که در دوران جدید رواج یافته و اغلب به "نقد ابژکتیو" یا "نقد پوزتیو" و در پاره ای اقوال به "نقد دانشگاهی" شهرت یافته است . لذا در این رساله، با (نقد جدید) که به اثر چون "شیء" می نگرد، نگاهی سلطه آمیز بدان دارد و آن را به حد عوامل غیر آن تنزل می دهد، مخالفت شده و در عوض از نقدی دفاع شده که می توان آن را "نقد درونی"، "نقد همدلانه"، "نقد تفسیری" و یا اصلا همان "تفسیر اثر" نامید. از آنجایی که تحقیق حاضر به حوزه مباحث نظری معماری تعلق دارد، اساس آن، متکی بر روش تحلیلی است . در این مسیر پاره ای تعاریف کلی در باب منشاء و ماهیت اثر معماری به عنوان اصول موضوعه تحقیق به کار بسته می شود و استنتاج های تحقیق، بر این مفروضات اولیه بنا می گردد.
منابع مشابه
گفتمان معماری سرآمد: الگویی برای نقد آثار معماری معاصر
نقد و انتقاد علمی را میتوان زیربنای رشد صحیح و شکوفایی معماری معاصر ایران تلقی کرد. پیش فرضهای پژوهش نشان میدهد که معماری فاخر حاصل موفقیت معماری معاصر در ارتباط مناسب با بستر طرح است. از سوی دیگر اگر معماری فاخر بتواند به میراثی برای آینده تبدیل شود، آنگاه میتوان آن را یک معماری سرآمد نامید. بر اساس چارچوب نظری پژوهش، نقد آثار معماری معاصر بر اساس مدل های نظری متفاوتی صورت میپذیرد که یکی ...
متن کاملتحلیلی بر چگونگی نقد و ارزیابی آثار معماری آوانگارد
یکی از مهمترین مسایل زمانه ما، درآویختن با شتاب مهارناپذیر زمان است؛ آثار معماری آوانگارد، که خود محصولی از تحولات سریع زمینهها، نیازها و مقتضیات زمانی- مکانی هر دورهاند، نقطه عطفی در تحولات تاریخ معماری و انتقال سبک محسوب میشوند. تاریخ هنر و معماری معاصر، بسیاری از دگرگونیهای خود را، مرهون نگاه آوانگاردیسم بوده است. بنابراین، چگونگیِ نقد و ارزیابی این آثار، نسبت به آن دسته از آثار معماری ک...
متن کاملجایگاه نقد در معماری ایران نسبت به توپوگرافی نقد در معماری غرب
نقد معماری گویی سایه به سایه معماران و دست اندرکاران حوزهی معماری در حرکت است، و جزئی جداییناپذیر از آن بهشمار میآید.بدین رو پیش از آن که چرایی آن را مورد سنجش قرار دهیم, ضرورت دارد چیستی آن را جستجو کنیم. با پذیرش این اصل کهغایت نهایی در بحث نقادی معماری راه یافتن به شیوهای از اندیشیدن دربارة معماری و از برای معماری است, پرسش اصلی که این پژوهش را هدایت کرده آن است که نقد معماری معاصر ایرا...
متن کاملنقد اجتماعی در آثار سعدی
نقد اجتماعی در آثار سعدی چکیده سعدی شیرازی را استاد سخن میدانیم اما او یک منتقد اجتماعی نیز هست.سعدی نتوانسته دربارۀ زندگی فردی و رفتارهای اجتماعی دوران خویش سکوتکند. از این رو در آثار خود و به گونة مشخص در گلستان و بوستان و قصاید و مواعظ افراد گوناگون اجتماع و برخی گروههای اجتماعی و بالاتر از همه فرمانروایان عصر خویش را به شیوههای مختلف نقد و نصیحتکرده است. با توجه به جایگاه بلند سعدی در...
متن کاملجایگاه نقد در معماری ایران نسبت به توپوگرافی نقد در معماری غرب
نقد معماری گویی سایه به سایه معماران و دست اندرکاران حوزهی معماری در حرکت است، و جزئی جداییناپذیر از آن بهشمار میآید.بدین رو پیش از آن که چرایی آن را مورد سنجش قرار دهیم, ضرورت دارد چیستی آن را جستجو کنیم. با پذیرش این اصل کهغایت نهایی در بحث نقادی معماری راه یافتن به شیوهای از اندیشیدن دربارة معماری و از برای معماری است, پرسش اصلی که این پژوهش را هدایت کرده آن است که نقد معماری معاصر ایرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023